2016: BEYONCÉ

Neden Değerli?: 6 Şubat 2016.

Şu şüphe götürmez bir gerçek ki Beyoncé günümüzde müzik piyasasını şekillendirmede en etkili isimlerden biri, belki de en etkilisi. 2016’da beklenen yeni albümü öncesinde tüm dünyayı sarsan kendi adını verdiği beşinci albümünü nasıl aşabilir, daha iyisini yapabilir sorusu herkesin akıllarındaydı.

Bir sanatçının kariyerinde bir döneminin duyulan ilk kelimelerinin “Bitch I’m back! By popular demand!” olduğunu düşünün. En başta verdiğimiz tarihte Formation‘ın övgü ve tepki toplayan klibiyle birlikte görücüye çıkmasından sonra 2016’da neredeyse sadece Beyoncé konuşuldu. (Gerçi öncesinde de spekülasyonlarla yine en çok konuşulan insanlardandı.) Sürpriz bir şekilde dünyanın en büyük etkinliklerinden olan Superbowl‘da da kanlı canlı Formation performansını izledikten sonra hepimiz oturduk ve albümü beklemeye başladık.

Lemonade yayınlandığında ortalık yıkıldı. Beyoncé’den her zaman beklendiği gibi tabi ki albüm anında ticari bir başarıya dönüştü. Fakat Lemonade’de farklı bir şeyler vardı. Albüm çoğu dinleyici ve kritik tarafından hemen “Beyoncé’nin ortaya koyduğu en iyi iş” olarak adlandırıldı. Albümün yayınlanmasını takip eden dönemde ortalığın biraz durulmasını beklersiniz normalde. Öyle olmadı… Albümün aylarca listelerden inmemesi, albüme eşlik eden yaklaşık 1 saat uzunluğundaki müzik filminin HBO‘da yayınlanmasının etkileri, Formation World Tour‘daki akıllara zarar performansları gibi bir sürü faktörün varlığıyla Beyoncé gündemden hiç düşmedi.

Sonra ödül sezonu açıldı… Beyoncé’yi yine sürpriz bir şekilde (sürpriz değil de duyurulmamış diyelim ya da) ilk Kendrick Lamar ile birlikte Freedom performansıyla BET Ödülleri‘nin açılışını yaparken gördük. Siyahi sanatçıları ödüllendiren bir törene daha uygun bir şarkı olamazdı herhalde.

Bunu takiben Beyoncé’nin VMA‘de performans yapacağı söylentileri gün yüzüne çıkınca 2014’teki performansını hatırlayıp kafayı yedik. O performansla benzer bir şekilde bu sene de Yılın Videosu ödülünü de aldığı törende Lemonade’den seçkilerle bir medley performansı izledik, gözlerimiz doydu. Arada bir iki kamera kırılmış olabilir.

Lemonade öyle kapsayıcı bir albüm ki bir nevi beyaz ırkçılığın beşiği diyebileceğimiz country müziğin en büyük ödül töreni olan CMA‘de bile Dixie Chicks‘i de arkasına alarak bütün şovu çalmayı başardı Beyoncé.

Şu sıralarda Beyoncé, 9 Grammy adaylığı ile adaylık yarışındaki liderliğiyle ve bütün yıl sonu listelerindeki ezici varlığıyla (çoğunda birinci olarak) konuşulmaya devam ediyor. Zaten tarihin en çok Grammy adaylığına sahip kadını unvanını elinde bulunduran Beyoncé; bu 9 kategorideki ödüllerden 7’sini alırsa birinciliğe ortak olacak, 8’ini evine götürürse resmi olarak “tarihin en çok Grammy ödüllü kadını” olacak.

Neyi Değiştirdi?: Duruşu ve söyledikleriyle belli etse de yaptığı müzikle politik konulara değinmek bir kenara dursun kendi hayatını bile gizleyen Beyoncé, Lemonade ile bunu değiştirdi ilk olarak. Siyahi kimliği, kadınlığı, aile içi sorunlarını anlatması ve politik eleştirileriyle ilk defa bu kadar mainstream medyanın odağında olan bir sanatçı (tabi ki daha önce bunlara değinenler oldu) bu konuları müziğinin özüne alarak kapsamlı bir şekilde ele aldı. Lemonade’in bu sorunların görünürlüğünü ve aktifliğini ne kadar artırdığını bu yıl içinde Beyoncé üzerinden ilerleyen politik tartışmalar ve hareketlenmelerden anlayabiliyoruz. Amerika’da oldukça popüler ve tutkulu bir Trump destekçisi olan Tomi Lahren’ın Beyoncé ve Black Lives Matter hareketi hakkındaki yorumunu izleyelim, biraz üzgün:

Bunun dışında country, trap, gospel, pop ve R&B gibi saymayı bıraktığımız miktarda genre’yı bir albümde birleştirerek müzikte türsel sınırların yavaş yavaş ortadan kalktığını bir kez daha hatırlattı.

2017’de Ne Alemde?: Büyük ihtimalle ödül toplamakla meşgul olacak, Grammy ödüllerinden başlayarak.Tanrılar artık kapı gibi bir “Yılın Albümü” istiyorlar. (Adele, lütfen…)  Söz konusu Beyoncé olunca takdir edersiniz ki hiçbir şeyi kestiremiyoruz. Her şey olabilir…

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *